OSS – De gemeente Oss heeft vrijdagmiddag grote plannen gepresenteerd voor de nabije toekomst. Tot 2040 moet er in de stad én in de kernen volop worden gebouwd. Het thema bereikbaarheid loopt daarbij als een rode draad door alle plannen heen. De gemeente Oss heeft de ambitie om fors te groeien. Van een echte forensenstad naar meer en meer een plek om fijn te wonen, leven én te werken.
In de nieuwe wijk Amsteleind aan de westkant van Oss moeten 3000 woningen verrijzen, in de rest van de stad nog eens 3500. In andere kernen moeten in totaal eveneens 3500 huizen worden gebouwd. Voor de gemeente Oss is bij die groei een blijvend goede bereikbaarheid van groot belang.
Wethouder Sidney van den Bergh geeft aan dat de gemeente de stad bereikbaar wil houden met alle vormen van vervoer; met de auto, op de fiets en met het openbaar vervoer. Komende jaren worden daar miljoenen in geïnvesteerd. Geen vage ideeën of visies meer maar concrete projecten waarmee in sommige gevallen al snel kan worden begonnen: “Van praten naar doen”.
Spoor door Oss
Het spoor dat dwars door de stad en gemeente loopt is niet alleen een geweldig stukje infrastructuur maar ook meer en meer een obstakel. Volgens de wethouder maken per dag zo’n 10.000 reizigers gebruik van de drie stations in de gemeente. Daarmee is het reizigersaantal in Oss weer terug op het niveau van voor de coronacrisis waar de bezettingsgraad van de treinen op landelijk niveau pas op zo’n 80% zit.
De gemeente wil de omgevingen van beide stations in de stad Oss aanpakken om die aantrekkelijker en veiliger te maken. De vervanging van de oude Kiosk door de stationshuiskamer was een eerste stap hierin. De omgeving van het station in Ravenstein wordt al meegenomen in de ontwikkeling van het Stationskwartier. Van den Bergh durft verder hardop te dromen: een rechtstreekse intercityverbinding met Eindhoven en stations in Geffen en Berghem zijn doelen waarvoor Oss zich hard blijft maken.
Aan de andere kant vormt het spoor ook een barrière die de stad in tweeën deelt. Infrastructurele projecten zullen nodig zijn om de stad met de auto, fiets en bus bereikbaar te houden. Ook daar is door de gemeente over nagedacht. De geplande bouw van een tunnel en verbetering van de Heihoeksingel zijn daar een voorbeeld van.
Het gaat om heel veel verschillende projecten; te veel om allemaal in een artikel te verwerken. Sommige moeten al dit en volgend jaar gerealiseerd worden, andere op de middellange termijn tot 2030 en weer andere tussen 2030 en 2040. De komende tijd zal Ons Oss dan ook meerdere projecten uitlichten die voor de inwoners van de gemeente echt een verschil zullen maken. Hier lees je het nieuws dat je raakt en dat er toe doet.