Kritiek FVD: Nieuwe parkeerbeleid onderdeel van grotere agenda

OSS – Het nieuwe parkeerbeleid dat onlangs door wethouder Sidney van den Bergh werd voorgesteld lijkt op het eerste oog niet op bijzonder veel draagvlak te kunnen rekenen. Centrumondernemers, bewoners van de binnenstad en bezoekers; niemand lijkt zich écht te kunnen vinden in de plannen.

Van den Bergh lanceerde begin vorige maand plannen om onder meer de termijn voor betaald parkeren te verlengen tot 22.00 uur ’s avonds, het dagtarief te verhogen van 4 naar 6 euro en langparkeerders te verwijzen naar parkeergarages aan de rand van het centrum.

Komende donderdag is er in het gemeentehuis een commissiedebat waarbij het voorgestelde beleid op de agenda staat. Ook diverse politici hebben al laten weten zich niet te kunnen vinden in de plannen. Een van hen is fractievoorzitter Marjolein van Hattem van Forum voor Democratie. “Dit is gewoon vernietigend beleid voor de ondernemers en inwoners, de mensen die hier iets bijdragen in de stad,” zo stelt zij. “De gemeente Oss heeft het altijd over een positief vestigingsklimaat maar hier breek je het vestigingsklimaat juist mee af.”

Van Hattem vindt het niet eerlijk dat de lasten voor burgers nu weer verhoogd worden terwijl de gemeente volgens de politica nog flink kan snijden in haar eigen kosten. “Kijk naar het ambtenarenapparaat, de peperdure klimaatambities en de behoefte van de gemeente om een digitaliseringsslag te maken om burgers meer te kunnen controleren.”

Nieuwe Fietsenstallingen

De gemeente Oss wil drie nieuwe bewaakte fietsenstallingen rond het Osse centrum realiseren, bij de Peperstraat, nieuwe doorgang van het TBL-terrein en in de buurt van de Eikenboomgaard. De FVD-politica noemt het “bijzonder” dat de gemeente de exploitatiekosten van deze nieuwe stallingen wil betalen uit de opbrengst van parkeergelden. “Het is totaal onlogisch en ik zie het ook als een vorm van racisme. Waarom moet de automobilist overal voor opdraaien?

“Onderdeel van grotere agenda”

Volgens Van Hattem is het nieuwe parkeerbeleid eigenlijk in werkelijkheid een mobiliteitstransitie waaraan een veel grotere agenda ten grondslag ligt. “Oss is een Sustainable Development Goals gemeente. We zien dat de wethouder al bezig is met het verwezenlijken van de 10 minuten stad. Daar hoort gewoon autoluw beleid bij.”

Van Hattem wil bij de eerstvolgende reguliere gemeenteraadsvergadering een motie indienen over het bekritiseerde beleid. Ze vraagt daarin om af te zien van verlenging van de termijn voor betaald parkeren tot tien uur ’s avonds en om geen tariefsverhoging door te voeren zonder instemming van de raad én draagvlak onder inwoners. Ze stelt een burgpeiling of referendum over het onderwerp voor. De in oktober door de gemeente gehouden online enquete zorgt volgens FVD in elk geval op deze twee punten niet voor draagvlak: “Ik heb de enquete gelezen en ik kan alleen maar concluderen dat er niet concreet is gevraagd wat bewoners vinden van langere parkeertijden en hogere tarieven.”

Deel dit nieuws

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.