OSS – Een verdiept spoor zoals plaatsen als Delft en Best dat al jaren kennen: het leek ook voor Oss de ultieme oplossing voor de barrière die het spoor nu dwars door de stad vormt. Maar het gaat er niet van komen. Vanaf oktober vorig jaar is door een commissie onderzoek gedaan naar de beste manier om de barrièrewerking van het spoor tussen beide stations in Oss weg te nemen of te verminderen.
Voor de twee onderdoorgangen ten westen daarvan waren al plannen gemaakt. Bij de Heihoeksingel komt een tunnel voor al het verkeer en bij de Braakstraat komt er alleen eentje voor fietsers en voetgangers. Beide tunnels maken deel uit van een plan waarvoor de gemeente geld heeft gevraagd uit een speciaal potje van het Rijk.
De commissie adviseert de gemeente om voor het spoortraject tussen beide stations verder onderzoek te doen naar de variant met dwarstunnels onder een spoor door dat op maaiveld blijft. Ook een heel nieuw station Oss zou onderzocht moeten worden. De gemeente wordt geadviseerd afscheid te nemen van de andere twee opties: een verhoogd spoor op een dijk zou juist een nieuwe barrière dwars door de stad opwerpen en een verdiept spoor wordt met een kostenplaatje van 1,3 miljard euro veel en veel te duur.
Verdiepend onderzoek spoor met dwarstunnels en station
De gemeente gaat nu samen met partners als het Ministerie van I&W, ProRail, de NS en de provincie Noord-Brabant verder verdiepend onderzoek doen naar de verschillende mogelijkheden van een spoor dat op maaiveldhoogte blijft met dwarstunnels er onderdoor. De kosten van dat scenario liggen dan tussen de 353 en 554miljoen euro, afhankelijk van of men bij station Oss kiest voor een eenvoudige onderdoorgang of een volwaardige traverse. Die laatste zou de stationsomgeving wel aantrekkelijker kunnen maken. Bekijk ook de impressies hieronder.
Oss lijkt qua indeling heel erg op hoe een andere middelgrote stad in Oost-Brabant, Helmond, er enkele decennia geleden uitzag. Een spoor dwars door de stad op maaiveldniveau dat een stevige barrière vormt en een station dat niet direct aan de binnenstad ligt met daartussen een niet al te fraaie omgeving. Ook beide forenzensteden met een rijke eigen industriehistorie bovendien. Ook een grote uitbreiding met een flinke woonwijk aan de westkant van de stad zoals Oss met Amsteleind te wachten staat heeft Helmond met Brandevoort al gerealiseerd. Bovendien liggen de inwoneraantallen van beide steden niet heel ver uiteen. Nee, Oss kan van een stad als Helmond wellicht nog wel wat opsteken komende jaren. Toch valt te vrezen dat we één ding niet van de Helmonders kunnen overnemen: hun stad heeft liefst vier treinstations, Oss slechts twee.



De twee mogelijke varianten van het nieuwe station van Oss. De eerste impressie is van de variant met onderdoorgang. De tweede impressie en tekening zijn van de variant met verhoogde traverse | Haskoning