OSS – Het parkeerbeleid in Oss gaat flink op de schop. Het oude plan uit 2005 maakt plaats voor een nieuwe aanpak. De gemeente wil hiermee beter inspelen op de toekomstplannen van de stad. Er komt meer ruimte voor ontmoeten en verblijven en de kwaliteit van de openbare ruimte moet omhoog.
Een belangrijk onderdeel van het nieuwe beleid is de aangepaste tariefstructuur. Het dagtarief gaat bijvoorbeeld omhoog van 4 naar 6 euro. Daarnaast wordt de betaalperiode verlengd tot 22.00 uur ’s avonds. Op zon- en feestdagen blijft parkeren gratis. In de straten in het hart van de stad kun je eenvoudig en betaalbaar een halfuur kort parkeren en net daarbuiten is dat op de grote parkeerterreinen aan de Eikenboomgaard en het Jurgensplein 1 tot 3 uur het geval. Winkeliers hadden de gemeente opgeroepen het eerste halfuur parkeren in de binnenstad goed te faciliteren. De gemeente zegt daarnaar geluisterd te hebben.
Voor langere parkeertijden worden parkeergarages aan de rand van het centrum het voordeligst om te gebruiken. Parkeergarage BergOss moet beter en aantrekkelijke worden verbonden met de binnenstad en ook aan de Raadhuislaan komt een nieuw te bouwen parkeergarage voor 700 auto’s. Die moet volgens wethouder Sidney van den Bergh circulair gebouwd worden zodat deze later indien nodig kan worden verplaatst. Zo moet bijvoorbeeld nog worden besloten of het spoor op die plek verdiept of verhoogd wordt aangelegd of dat er tunnels onderdoor komen. Ook voor het Burchtplein ziet het college een mogelijk rol in het lang parkeren weggelegd maar men wil nog bestuderen wat daar nodig en mogelijk is. “Voor een eventuele oplossing aan het Burchtplein zullen we moeten sparen,” zo geeft Van den Bergh aan.
Oss: “Parkeerbedrijf komt op gegeven moment onder druk te staan”.
De gemeente benadrukt dat de parkeergelden hard nodig zijn. De tarieven zijn volgens het college de afgelopen 10 jaar niet verhoogd. Het parkeerbedrijf komt dan op een gegeven moment onder druk te staan,” zo zegt wethouder Van den Bergh. Ook de nieuw te bouwen bewaakte fietsenstallingen moeten volgens hem vanuit de parkeergelden worden geĆ«xploiteerd. Het college ambieert goede fietsenstallingen die niet alleen bewaakt maar ook overdekt worden en waar een mogelijkheid komt om elektrische fietsen op te laden. Wat het college betreft blijven de fietsenstallingen gratis voor de gebruikers maar wanneer de gemeenteraad zou besluiten daar toch een vergoeding voor te willen vragen is Van den Bergh bereid om daarnaar te kijken.